שלוש דרכים להגן על האפליקציה שלכם (ולא, הסכם סודיות הוא לא אחד מהם)

כשהרעיון הנכון מבזיק במוחכם, יהיה לכם קשה מאוד לעצור: אתם תרצו להתקדם כמה שיותר מהר, ליצור, לפתח, להפיץ – ולהתחיל לספור את המיליונים. אבל הרבה לפני שתקבלו את השקל הראשון, חשוב שתעצרו. אחת הסכנות הגדולות היא גניבה של הזכויות על האפליקציה שלכם, ובניגוד למה שנהוג לחשוב, ישנן מספיק דרכים להגן עליה. כל מה שצריך הוא להמשיך לקרוא.

 

גם אתם חושבים שהסכם סודיות יספיק?

אתם טועים – ובגדול

 

לפני שנפרט מה הן הדרכים העומדות לרשותכם לטובת הגנה על האפליקציה שאתם עומדים לפתח ולשווק, נתעכב על צעד אחד שמטעה ו'מפיל' רבים: הסכם NDA, ובמילים אחרות – הסכם הסודיות.

רבים טועים לחשוב שחתימה על הסכם כזה תספיק: הרי חתמתם על הסכם סודיות עם כל הנוגעים לדבר – מפתחים, משווקים, משקיעים, עורכי דין ומי לא – לכן כעת אתם מוגנים, לא? התשובה היא: ממש לא. מדוע? משום שאם מי שסיפרתם לו על הרעיון יבטא אותו באופן ממחיש כלשהו לפניכם (אפיון מילולי, איור זמני, עיצוב, תכנות, וכו'), זכויות היוצרים יהיו שלו למרות שהרעיון שלכם. לפיכך אתם חייבים הגנת קניין רוחני לפני שעושים את הצעד הראשון עם כל גורם שהוא.

הסכם סודיות אינו מספק הגנת קניין רוחני, במיוחד בעולם של פיתוח אפליקציות. ככל הסכם הוא גם ניתן לפרשנות ובנסיבות מסוימות גם לביטול. הוא אינו מספק הגנה פורמאלית כלפי כלל הציבור והוא בוודאי לא יכול להיות בינלאומי.

בשלב הזה, השאלה שאתם בוודאי שואלים את עצמכם היא איך לעזאזל תוכלו לקבל הגנת קניין רוחני פורמאלית ובינלאומית ובמחירים שווים לכל נפש?

 

אז מה עושים?

אל דאגה: גם כאן ישנו מענה מקיף

 

אם כך, את הסכם הסודיות (החשוב בפני עצמו!) יש להניח בצד כאשר מדברים על הגנה של האפליקציה שלכם מפני העתקות ומפני שימוש שלא ברשות. למעשה הוא נדבך נוסף להגנת קניין רוחני אך לא מחליף אותה. חשוב לזכור: את ההגנה על זכויות היוצרים של האפליקציה כדאי לבצע בשלב הראשוני. וישנם כלי קניין רוחני נוספים בכמה 'תחנות' לאורך התהליך.

 

  1. פורמט זכויות יוצרים בינלאומי

על פורמטים בוודאי שמעתם (בהקשרים של סדרות טלוויזיה, שעשועונים שנמכרו לחו"ל, וכו')!  זה אינו דבר חדש. פורמטים נמצאים בשימוש משפטי בארה"ב כבר כמעט מאה שנה ומשם יובאו לישראל. מאז שנכנסו אפליקציות לעולם יש פורמטים גם לאפליקציות.

זהו למעשה הבסיס להגנה על כל אפליקציה באשר היא, בדומה להגנת הפטנט על מוצרים טכנולוגיים. כלומר לאחר ניסוח פורמט שכזה, תוכלו לצאת לדרך כשאתם יודעים שהרעיון שלכם מוגן היטב, בהתאם לדיני זכויות היוצרים. פורמט שכזה יאפיין את האפליקציה על כל צדדיה ויאושר נוטריונית – כך שיהיה לו גם תוקף בינלאומי. זהו תחום התמחות משרדו של עו"ד יריב קדם, עורך דין טכנולוגי מזה 20 שנה. מטרתו של פורמט זכויות יוצרים בינלאומי היא למנוע מכל אדם ומכל גורם להפר את זכויות היוצרים על האפליקציה שלכם.

 

  1. הגנת מדגם/עיצוב

ממש כשם שהאפליקציה זקוקה להגנת זכויות יוצרים (שמתבצעת במסגרת ניסוח פורמט זכויות היוצרים), מהרגע שהיא עולה לאוויר עליה להיות כבר מוגנת כמדגם, או בלשון החוק החדש – "עיצוב" (באנגלית Design Patent). זוהי  זכות קניין רוחני נוספת שמחליפה את זכויות היוצרים משלב העלייה לאוויר. מדגם מגן, פשוטו כמשמעו, על מה שיוצג בפני המשתמש כאשר ישתמש באפליקציה.

 

  1. רישום פטנט

ממש כשם שרבים טועים לחשוב שהסכם סודיות יכול להספיק להם, כך הם גם טועים בנוגע לפטנט – ומגישים בקשה לרישום על האפליקציה שלהם, מבלי שיש צורך בכך. התוצאה: הם מבזבזים לא מעט כסף וזמן על הבקשה לרישום פטנטים, ולרוב נדחים משום שבקשתם אינה מתאימה.

ובכל זאת, ישנן אפליקציות, מעטות ביותר אמנם, אשר דורשות גם הגנה בפטנט. אלו אפליקציות אשר כוללות טכנולוגיה חדשה או כל חדשנות אחרת בעל אספקט טכנולוגי. או אז בהחלט ישנו צורך בהגשת בקשה לרישום פטנט, כדי שזה יגן ספציפית על החידוש הטכנולוגי.

מה מבין שלוש הדרכים תופס לאיזו אפליקציה באיזו שלב – זה עניין שטעון ייעוץ. במתווה הנכון הן תספקנה לכם מענה נכון בכל הנוגע לשמירת זכויות הקניין הרוחני על האפליקציה, אך הן גם מעלות שאלות רבות, בוודאי. כיצד תוכלו לעשות סדר בנושא? משרד עו"ד יריב קדם מציע לכם ליווי כולל בנושא הגנת זכויות קניין רוחני על אפליקציה, החל בניסוח פורמט זכויות יוצרים נוטריוני, דרך הגנת מדגם/עיצוב ועד לרישום פטנט – ואף יספק לכם ייעוץ וליווי בנוגע לנושאים נלווים כמו מציאת משקיעים פרטיים, גיוס המונים, ועוד.

עו"ד קדם הוא מומחה למשפט ולטכנולוגיה בעל ידע עצום בעולם הסטארט אפים, פיתוח הטכנולוגיות וההייטק. הוא יעניק לכם את הליווי המקיף והמקצועי ביותר בישראל.

 

 

שיתוף:

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

לקבלת המדריך
"איך להפוך רעיון למציאות"
בחינם
הירשמו לניוזלטר שלנו:
דילוג לתוכן