מסמך איפיון האפליקציה אינו מסמך אחיד המבוסס על תבנית קבועה מראש עם שאלות קבועות שאתה כיזם הרעיון צריך רק לענות עליהן.

מהו מסמך איפיון לאפליקציה?

מהשניה שעלה לכם רעיון גאוני לראש, אתם לא יכולים לחכות לראות את הרעיון שלכם קורם עור וגידים והופך לאפליקציה שאפשר להוריד אותה מחנות האפליקציות. החזון הזה הוא שיתן לכם את המוטיבציה והדלק לדהור קדימה לעבר הגשמת הרעיון ופיתוח האפליקציה על כל הנדרש לשם כך.

אחד החלקים המהותיים ביותר בדרך אל האפליקציה המושלמת, הוא מסמך האיפיון לאפליקציה. יש לכם רעיון – אבל איך הופכים אותו לאפליקציה של ממש? בונים את מסמך האיפיון המפרט בצורה יסודית וברורה ומקיפה את האפליקציה שלכם, איך תראה ומה היא תכלול.

מסמך איפיון האפליקציה אינו מסמך אחיד המבוסס על תבנית קבועה מראש עם שאלות קבועות שאתה כיזם הרעיון צריך רק לענות עליהן. מדובר על מסמך מאד ספציפי, הנכתב בהתאם לסוג האפליקציה, הייעוד שלה ואת מה שהיא אמורה לשרת. מכאן שלכל אפליקציה יש מסמך איפיון רלוונטי רק אליה והוא שונה לחלוטין מאפליקציות אחרות. מסמך האיפון כולל מספר שלבים שונים, הנה כמה מהמשמעותיים ביותר:

הנקודה החשובה ביותר: הגדרת הדרישות וגיבוש הרעיון

כחלק מהגדרת הדרישות שלכם וגיבוש הרעיון של האפליקציה, חשוב להתחיל בהגדרת קהל היעד. מדובר על הנקודה הבסיסית והחשובה ביותר, כאשר עליה מבססים את ההמשך. אלו יהיו השאלות המנחות שתישאלו בין היתר:
• מהו טווח הגילאים אליו אתם מכוונים – לפחות בשלב ראשון
• האם האפליקציה מיועדת לנשים/גברים או שניהם
• איך האפליקציה אמורה לעזור לקהל היעד? על איזה צורך היא עונה/איזה כאב היא רוצה לפתור/איזה שירות היא רוצה לתת.

בדיקת מתחרים – מדוע זה חשוב?

כדאי לבדוק מה עושות אפליקציות דומות בתחום שלכם, אם קיימות. המטרה היא לבדוק מה כבר קיים, מה נעשה בצורה טובה ולא כדאי לשנות או לחלופין מה עושים לא טוב ויש מקום לשיפור ועוד. בין יתר השאלות שכדאי לבדוק הן:
• מה המתחרים עושים טוב באפליקציה?
• מה הם עושים ממש לא טוב?
• האם האפליקציה מעוצבת בצורה טובה?
• האם קיבלת חוויית משתמש טובה או לא?
• האם הם נותנים שירותים באפליקציה שאולי לא חשבתם עליהם?

שרטוט כללי של המסכים באפליקציה

מסמך איפיון אפליקציה אמור להעניק לכם מושג לגבי האפליקציה העתידית. כפי שאדריכל יציג לכם שרטוטים וסקיצות לבית העתידי שלכם, כך חברת הפיתוח אמורה להציג בפניכם סקיצות של מסכי האפליקציה. בהתאם לאפליקציה שתרצו לפתח, יהיו מספר מסכים שונים המובילים למסכים משניים או חלונות נוספים.

כתיבת מסמך האיפיון

לאחר שאיפיינו את מסכי האפליקציה, לא פחות חשוב בשלב הזה לתאר את הלוגיקה שעומדת מאחורי כל מסך ושאיננה ויזואלית. כמו כן, חשוב לתאר עבור כל כפתור בכל מסך לאיזה מסך נוסף או פעולה נוספת הוא מוביל ובכך לאפשר לכם להבין את הזרימה והרוח הכללית של האפליקציה.

מדוע שלב איפיון האפליקציה חשוב כל כך?

גם אם אתם יודעים איזה בית אתם רוצים לבנות, לא תמיד קל לדמיין איך הוא יראה ואיך החזון שלכם יתקבל במציאות והאם כל מה שאתם רוצים באמת ישים ויראה טוב ויעבוד יחד בהרמוניה ואולי יש דברים שלא חשבתם עליהם כי מן הסתם אתם לא בתחום הבנייה?
אותו הדבר גם עם האפליקציה שלכם: לא ניתן לפתח אותה ללא איפיון הצרכים שלכם, המטרות והיעדים שלכם. מסמך האיפיון למעשה משקף לכם בצורה ברורה ככל האפשר, איך תראה האפליקציה שלכם. ויאפשר לכם לקבל הדמייה הכי מוחשית שאפשר לפני שלב הפיתוח על מנת לצמצם אפשרות לטעויות למינימום, כשאנחנו עדיין בשלב התיאורטי. המסמך נבנה בשיתוף פעולה מלא אתכם, ביחד נעשה סיעור מוחות ותוכלו לאורך כל התהליך לתת הערות והארות – עד לגיבוש מסמך העונה בדיוק מושלם על החזון שלכם.

ומילה לגבי הנושא הכספי:

מסמך אפיון האפליקציה גם מאפשר לכם לדעת בדיוק כמה תצטרכו להשקיע בכל הפרויקט. עלות הפיתוח מבוססת על היקף שעות העבודה של צוות הפיתוח והוא נקבע בהתאם לרמת המורכבות של האפליקציה, המפורט באופן מדויק במסמך האיפיון. כמו כן, העיצוב הגרפי נגזר מכמות ומורכבות המסכים המשורטטים בשלב האיפיון – כך שהפקת המסמך חיונית וחשובה גם בכל הקשור לתקציב הכולל לפרוייקט.

שיתוף:

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

לקבלת המדריך
"איך להפוך רעיון למציאות"
בחינם
הירשמו לניוזלטר שלנו:
דילוג לתוכן