מסמך אפיון אפליקציות

בתחום של פיתוח אפליקציות , אחד הדברים החיוניים ביותר שחייב להיעשות בתחילת הדרך הוא כתיבה ויצירת מסמך אפיון אפליקציה המסייעת לנו להגדיר את קהל היעד ומטרותיה של האפליקציה וכמובן , למקד את המהות שלה לשם מה היא נועדה דרך בחירה של קו עיצובי עבור משתמשיה.

מהו מסמך איפיון

בכתיבת האפיון לאפליקציה אנו מקבלים את ההחלטות הנכונות ומבצעים חשיבה מעמיקה וסיעור מוחות. בחלקו הראשון מתמקדים ב UX כיצד מרכיביה יתקשרו אחד עם השני ובחירת היסודות שילבישו את מראה הממשק, האפליקציה. ובחלקו השני יתבצע שרטוט ואיור המסכים השונים, כל מסך בנפרד במתן דגש על חווית המשתמש נעימה לעין, נוחה ופשוטה בהתחשבות לגודל המסכים הקטנים של הטלפונים החכמים או אי יכולת של ביצוע מספר רב של פעולות בו זמנית. אולם כן מהווה יתרון בזמינות והתניידות. ואיך אפשר, בלי להתמקד באפיון העיצובי בחשיבה על UI  על בחירת כפתורים, אייקונים, צבעים, פונטים ועוד שייסעו להעניק לאפליקציה ערך גבוה עבור משתמשיה ביעילות ואפקטיביות רבה

חשיבות מסמך איפיון אפליקציות

ייחודו של מסמך אפיון אפליקציה נובע מכך שהוא נכתב בהתאמה אישית עבור הצרכים שלכם. כלומר, מסמך האפיון של כל אפליקציה שונה מאחד לשני. במסמך הזה מתוארת בצורה מפורטת ומדויקת על האפליקציה המתכוננת לצד הסברים כיצד היא תראה, תתנהג וכיצד ניתן לנהל אותה ולהרוויח ממנה באותה נשימה. כך שהכנת מסמך אפיון ברור של אפליקציה יכלול את חידוד רעיון האפליקציה העתידית, תכנון מדויק של הפונקציות והצרכים באפליקציה, המרת הרעיון המופשט שלה למוצר מובן לפיתוח. כמו כן, היא מתבצעת על ידי מיפוי הטכנולוגיות וקביעת דרישות בכתב תוך יכולת השוואת מחירים בפיתוח הן בארץ והן בחו"ל.

כיצד נראה מסמך אפיון אפליקציה מוצלחת

מסמך אפיון אפליקציות מוצלח מתחיל בזיהוי והגדרתו של קהל היעד עבורו מיועדת האפליקציה. תפקיד האפליקציה עליה אתם חושבים אמורה למלא את רצונותיו בכדי לשרת אותם בצורה נאמנה. ללא הגדרת קהלי היעד לא תוכלו למקד את השלב העיצובי והפיתוח ולהתאימו לקהל שלכם. כשהגדרתם את קהל היעד שלכם והבנתם אותו יש לערוך זיהוי ולמידה מאפליקציות מתחרות. כלומר, לבצע חקר שוק והלבין מי המתחרים, ללמוד מהם היתרונות והחסרונות בכדי שהאפליקציה שלכם תעניק שירות טוב יותר ולזכות ביתרון תחרותי. עכשיו, יש להגדיר את הטכנולוגיה שתסייע לכם כמובן שבהתאם לתקציב שלכם על מנת לעבוד עם פיתוח הטוב ביותר תוך הגדרה של יעדים כלכליים של האפליקציה שלכם. לכן, יש להגדיר תוכנית עסקית או יעדים מסוימים שבכוונתכם להשיג בעזרת האפליקציה העתידית. לאחר זאת, הגדירו את זיהוי המשתמש והרישום לאפליקציה שלכם. כאן כבר יש החלטות ראשונות שתאלצו לקבל וכדי לעשות זאת שאלו את עצמכם שאלות רבות שייסעו לכם להבין מהן דרישות הפיתוח לכך. לאחר מכן, יש לאייר את מסכי האפליקציה להדגמה ואת התהליכים שיתרחשו בכל מסך ובזמן נגיע. כאן יש לאפיין את האפליקציה תוך יצירת עץ תנועה לפיתוח אפליקציה נוחה לשימוש ויכוונו את המשתמש במעבר בין המסכים, דבר שיש לשים לב בחוויית שימוש אופטימלית עבורו הן מבחינת הממשק והן מבחינת העיצוב שלו. כמו כן, יש להסביר ולתאר את המתרחש בכל מסך ומסך באופן מדויק ולחבר בין המסכים בעזרת תנועה על מנת להמחיש כל מסך ומסך שיאפשרו למפתח להמיר בקוד ולהציג תנועה מוחשית של האפליקציה ופיתוחה. בסיום יש להגדיר את מאפייני הניהול והבקרה.

למה צריך איפיון לאפליקציה?

אפיון טכני מהווה מסמך הבנות

ממש כמו במכירה/קנייה של רכב, מבצעים מסמך זיכרון דברים עוד לפני המכירה, גם כאן מדובר במסמך המחייב את שני הצדדים לגבי התכולה של הפרויקט,
כך שתדע מראש לתכנן את התקציב שלך, מה נכלל ולא נכלל בפרויקט.
מסמך הבנות זה מונע ויכוחים ואי הסכמות מיותרות בהמשך הדרך.

כלי לקבלת החלטות

אפליקציה בדרך כלל מורכבת מרכיבים רבים ושונים. אם אתה מוגבל בזמן או בתקציב, חשוב לך להיות מסוגל להחליט אלו רכיבים לכלול, מה ניתן לדחות להמשך ומה כלל אינו נחוץ.
מסמך  האפיון, בשילוב עם הייעוץ (ללא עלות) שלנו יאפשר לך לקבל החלטות כך שהאפליקציה תכיל את הפיצ'רים החשובים לך אך תעמוד בתקציב שהגדרת.

מפת תמחור ברורה

מסמך האפיון כולל מפת תמחור מפורטת לכל רכיב. כך שבכל שלב בפרויקט תוכל לדעת כמה יעלה לך להוסיף או להפחית רכיב.
כמו כן, תקבל פירוט לגבי המשמעות של כל רכיב על האפקטיביות והשימושיות של האפליקציה, או במילים אחרות – יהיה לך פירוש לכל פיצ'ר שתוכל להבין גם אם אינך מבין בפיתוח J

בסיס לעבודה עם כל הספקים בפרויקט

בפיתוח האפליקציה מעורבים בעלי מקצוע רבים נוספים. מסמך האפיון ישמש אותך בעבודה מולם משום שהוא מפרט בצורה מדויקת את תכולת הפרויקט והמטרות שלו.
כך שבעצם תהיה לך תשתית מוכנה לעבודה עם בעלי המקצוע השונים:

  • צוות הפיתוח
  • המעצב/ת הגרפי
  • צוות השיווק והמכירות

מצגת מרשימה לפרויקט שלך

מסמך האפיון הוא הצגה מקצועית, מרשימה ומפורטת של הרעיון שלך כך שתוכל להשתמש בו כמו שהוא כדי לגייס משקיעים לפרויקט.
אנחנו נשמח להכין עבורך את האפיון בתצורה של מצגת למשקיעים, כך שיהיה לך קל יותר לגייס את המשקיעים ולקנות את אמונם.

בסיס לפיתוח עתידי מוזל

איפיון טוב לוקח בחשבון גם פיתוחים אפשריים לאפליקציה בעתיד, כך שהפיתוח הראשוני היום כבר יכיל בתוכו הכנה להמשך, מה שיאפשר לך לשדרג את האפליקציה בעתיד בצורה קלה וכמובן זולה יותר.

הוזלת עלויות התמיכה לאורך חיי האפליקציה

איפיון איכותי מביא בחשבון גם אפשרויות לעדכונים דינמיים של תוכן באפליקציה (ע"י הקמת ממשק ניהול), כך שלא תצטרך לשלם לחברת הפיתוח בכל שינוי קטן בתוכן האפליקציה לאורך חייה.

איך איפיון חסך ללקוח 24,000 ש"ח

אחד הלקוחות שלנו הגיע עם איפיון שהוא עשה, המפרט את כל מה שהוא רוצה שיהיה באפליקציה. ההערכה לעלות הפיתוח על סמך מה שהוא רצה הייתה יחסית גבוהה אבל זיהינו שיש לא מעט חלקים מיותרים לשלב ראשון והצענו לו להתחיל באיפיון. במהלך האיפיון הצלחנו למקד אותו לפונקציות החשובות באמת שכדאי להשקיע בהן ולהוריד את כל השאר שסתם יבזבזו כסף אבל לא באמת יקדמו אותו למטרה.

התוצאה הייתה שחסכנו לו קרוב ל-24,000 ש"ח!

אז מה בעצם מקבלים באיפיון?

מסמך טקסטואלי מפורט המגדיר

  • איזה מסכים יהיו באפליקציה.
  • מה יהיה בכל מסך.
  • איך תראה הזרימה בין המסכים.
  • מהי ההתנהגות מאחורי הקלעים באפליקציה ובצד השרת, אם יש.

סקיצות של מסכי האפליקציה – UX – איפיון חוויית משתמש

שרטוט ויזואלי של מה שמתואר בטקסט, כדי למנוע טעויות ואי הבנות
כך שיהיה לך ברור בדיוק כיצד האפליקציה שתיארת בכתב או בעל פה תראה בפועל (לא כולל עיצוב גרפי)
במידה ויש, תוגדר באותו אופן גם מערכת הניהול (טקסט וסקיצות מסכים).

 

שיתוף:

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

לקבלת המדריך
"איך להפוך רעיון למציאות"
בחינם
הירשמו לניוזלטר שלנו:
דילוג לתוכן